Date Apel

POCU
POCU/90/6/19

Ghid apel

  • 2.1 Eligibilitatea solicitantului și a partenerilor
  • Se va avea în vedere capitolul relevant din Orientări privind accesarea finanțărilor în cadrul POCU 2014-2020.


  • 2.2 Eligibilitatea proiectului
  • Se va avea în vedere capitolul relevant din Orientări privind accesarea finanțărilor în cadrul POCU 2014-2020.


  • 2.3.2 Evitarea dublei finanțări
  • Se va avea în vedere capitolul relevant din Orientări privind accesarea finanțărilor în cadrul POCU 2014-2020.


  • 2.3.3 Reguli generale și specifice de decontare
  • Cu privire la eligibilitatea cheltuielilor pentru achiziția de echipamente și pentru închirieri și leasing, trebuie respectate și plafoanele stabilite prin Orientări privind accesarea finanțărilor în cadrul Programului Operațional Capital Uman 2014-2020.

    În cadrul proiectului vor fi decontate cheltuieli plafonate procentual, după cum urmează:

    • Cheltuieli de tip FEDR aferente cheltuielilor directe: maximum 10% din cheltuielile eligibile directe ale proiectului.
    • Cheltuielile indirecte vor fi decontate ca finanțare forfetară de maxim 15% din costurile directe cu personalul care nu fac obiectul subcontractării, prin aplicarea articolului 68 alineatul (1) litera (b) din REGULAMENTUL (UE) NR. 1303/2013 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI AL CONSILIULUI din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispoziții comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală și Fondul european pentru pescuit și afaceri maritime, precum și de stabilire a unor dispoziții generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune și Fondul european pentru pescuit și afaceri maritime și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1083/2006 al Consiliului. În implementare, decontarea cheltuielilor indirecte pe bază de rată forfetară conform cerințelor de mai sus se va efectua pe fiecare membru al partenerialului, prin aplicarea ratei forfetare de 15% la cheltuielile directe cu personalul care nu fac obiectul subcontractării efectuate de fiecare membru al parteneriatului și cuprinse în fiecare cerere de rambursare.

  • CAPITOLUL 1. Informații despre apelul de proiecte
  • -
  • 1.1. Axa prioritară, prioritatea de investiții, obiectivul specific/ obiectivele specifice al/e programului operational
  • Axa prioritară 6Educaţie şi competenţe

     

    Obiectivul tematic 10: Efectuarea de investiții în domeniul educației, al formării și al formării profesionale în vederea dobândirii de competențe și a învățării pe tot parcursul vieții 

     

    Prioritatea de investiții 10.iv: Sporirea relevanţei pe piaţa forţelor de muncă a educaţiei şi a sistemelor de formare, facilitarea tranziţiei de la educaţie la piaţa forţelor de muncă  şi consolidarea formării  şi a sistemelor de formare profesională, precum şi a calităţii lor, inclusiv prin mecanisme de anticipare a competenţelor, adaptarea programelor de învăţământ şi instituirea şi dezvoltarea unor sisteme de învăţare la locul de muncă, inclusiv a unor sisteme de învăţare duală  şi programe de ucenicie

    Obiectivul specific 6.13 Creșterea numărului absolvenților de învățământ terțiar universitar și non universitar care își găsesc un loc de muncă urmare a accesului la activități de învățare la un potențial loc de muncă / cercetare/ inovare, cu accent pe sectoarele economice cu potențial competitiv identificate conform SNC şi domeniile de specializare inteligentă conform SNCDI

    Obiectivul specific 6.14 Creșterea participării la programe de învățare la locul de muncă a elevilor și ucenicilor din învățământul secundar și terțiar non-universitar, cu accent pe sectoarele economice cu potențial competitiv identificate conform SNC și din domeniile de specializare inteligentă conform SNCDI


  • 1.1.1 Contextul
  • Prezentul Apel de proiecte finanțate în cadrul POCU, Obiectivele specifice 6.13 și 6.14 se adresează elevilor și studenților și vizează regiunile mai puțin dezvoltate ale României.

    În conformitate cu prevederile Acordului de Parteneriat 2014-2020, Recomandările Specifice de Ţară 2014, cu Strategia Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă 2014-2020[1] şi cu Programul Naţional de Reformă[2], privind accelerarea reformelor în sectorul educației, intervențiile POCU din cadrul Priorității de investiții 10.iv, au ca rezultat optimizarea ofertei educaționale prin parteneriat social, centrată pe formarea și dezvoltarea de competențe profesionale și transversale cerute pe piața muncii, inclusiv pentru categoriile dezavantajate de persoane.

    Apelul de proiecte vizează rata crescută de participare a elevilor din învățământul secundar și terțiar non-universitar (ISCED 2 – 3 nivel de calificare 3 – 4, ISCED 4, nivel de calificare 5 înmatriculați în școlile post-liceale/de maiștri organizate la nivelul unităților de învățământ) la programe de învăţare la locul de muncă, cu accent pe sectoarele economice cu potențial competitiv identificate conform SNC şi din domeniile de specializare inteligentă conform SNCDI.

    De asemenea, apelul de proiecte vizează rata crescută de participare a studenţilor(ISCED 5-7) la programele la programe de învăţare la locul de muncă (ex. stagii de practică, internship-uri) din cadrul parteneriatelor nou înființate/dezvoltate care să faciliteze inserția pe piața muncii a absolvenților de studii terțiare.

    Parteneriatele nou înființate/dezvoltate între unități/instituții de învățământ (postliceal, universitar și postuniversitar) și sectorul privat și actori din domeniul cercetării și inovării, inclusiv în vederea organizării de stagii de practică. Domeniile de pregătire profesională pun accent pe sectoarele economice cu potențial competitiv identificate în SNC, precum și SNCDI.

     

    [2] Pag. 24 din Programul Operațional Capital Uman 2014-2020 disponibil pe http://www.fonduri-ue.ro/po-2014-2020.

     


  • 1.3. Acțiunile sprijinite în cadrul apelului
  • Activități eligibile

    • Elaborarea parteneriatelor/convenţiilor între organizatorii (unităţi de învăţământ/ instituții de învățământ superior) şi partenerii de practică (potențiali angajatori ai viitorilor absolvenți, în special cu entități din sectoarele economice cu potențial competitiv identificate conform SNC și din domeniile de specializare inteligentă conform SNCDI);
    • Organizarea și derularea programelor de învățare la locul de muncă (internship/ traineeship, stagii de practică, instruire practică, laborator tehnologic, etc.), inclusiv activități de tip firmă de exercițiu (în conformitate cu metodologiile aplicabile fiecărui tip de activitate, acolo unde este cazul);
    • Organizarea competițiilor profesionale, concursurilor pe meserii, competițiilor și târgurilor pentru firme de exercițiu;
    • Furnizarea de servicii de consiliere și orientare profesională pentru elevi și studenți, axate pe dobândirea de competențe care răspund necesităților pieței muncii;
    • Crearea unui sistem de informare coordonată, în ambele sensuri: de la companii/sectorul privat către rețeaua unităților de învățământ privind nevoile lor de instruire, precum și de la unitățile de învățământ către întreprinderi, pentru a răspunde nevoilor actuale și viitoare ale pieței muncii la nivel regional /local;
    • Pilotarea de soluții inovative de facilitare a practicii, de instrumente inovative de consiliere, orientare, evaluare a competentelor, inclusiv prin intermediul TIC;
    • Organizarea de stagii de practică în state membre ale Uniunii Europene, unde s-au înregistrat progrese vizibile în domeniul tehnologiilor, industriilor și serviciilor vizate de prezentul apel de proiecte.

    Pentru propunerile de proiecte care vizează învățarea la locul de muncă în sectorul agricol, industire alimentară, silvic și agro-turism, activitățile eligibile sunt:

    • Elaborarea parteneriatelor/convenţiilor între organizatorii (unităţi de învăţământ și instituții de învățământ superior) şi partenerii de practică (societăţi comerciale/ structuri asociative  din sectorul agricol) pentru pregătirea a elevilor și a studenților;
    • Organizarea și derularea programe de învățare la locul de muncă
      (internship/ traineeship, stagii de practică, instruire practică,
      laborator tehnologic, etc.), inclusiv activități de tip firmă de exercițiu
      (în conformitate cu metodologiile aplicabile fiecărui tip de activitate,
      acolo unde este cazul);
    • Organizarea și derularea programelor de învățare la locul de muncă la potenţiali angajatori din sectorul agricol (pentru calificări din agronomie, zootehnie, horticultură, piscicultură, veterinar, mecanică agricolă) și cel al industriei alimentare, silvic și agro-turism;
    • Furnizarea de servicii de consiliere și orientare profesională pentru elevi, axate pe dobândirea de competențe corelate cu necesitățile pieței muncii din sectorul agricol (agronomie, zootehnie, horticultură, piscicultură, veterinar).

    Cererile de finanțare depuse în cadrul prezentului apel de proiecte vor include în mod obligatoriu activitatea de ”Organizarea și derularea programelor de învățare la locul de muncă”(condiție de eligibilitate).

    Durata programelor de învățare la locul de muncă este aceea prevăzută în planurile de învățământ pentru fiecare calificare profesională/specializare. În vederea asigurării consistenței intervențiilor finanțate, programele de învățare la locul de muncă vizate de propunerile de proiecte vor corespunde cel puțin duratei unui an școlar/universitar. În programarea stagiilor de practică  din sectorul agricol, proiectarea activităților va avea în vedere, alături de calendarul anului școlar/universitar și calendarul lucrărilor agricole.

    Proiectarea activităților trebuie să respecte principiile orizontale ale POCU 2014-2020 și, acolo unde este cazul, să fie corelate cu temele secundare FSE.


  • 1.3.1. Teme secundare FSE
  • În cadrul Axei Prioritare 6/ PI 10.iv sunt vizate temele secundare prezentate în tabelul de mai jos.

    Propunerile de proiecte vor trebui să evidențieze în secțiunea relevantă (tema secundară vizată) în ce constă contribuția proiectului la o anumită temă secundară, precum și costul estimat al respectivelor măsuri.

    Procentele din tabelul de mai jos reprezintă ponderi din totalul alocărilor aferente temelor secundare la nivel de axă prioritară/PI.

    Tema secundară

    Pondere minimă pe proiect

    02. Inovare socială

    5%

    05. Îmbunătățirea accesibilității, a utilizării și a calității tehnologiilor informației și comunicațiilor

    15%

    06. Nediscriminare

    10%

     

    În dezvoltarea cererii de finanțare, prin anumite activități, veți viza cel puțin o temă secundară dintre cele aferente axei prioritare. Pentru respectiva temă secundară veți avea în vedere un buget care să reprezinte minim procentul indicat în tabel calculat la totalul cheltuielilor eligibile ale proiectului.

     

    Aspecte privind inovarea socială

    Inovarea socială presupune dezvoltarea de idei, servicii și modele prin care pot fi mai bine abordate provocările sociale, cu participarea actorilor publici și privați, inclusiv a societății civile, cu scopul îmbunătățirii serviciilor sociale[1].

    Programul Operațional Capital Uman promovează inovarea socială, în special cu scopul de a testa, și, eventual, a implementa la scară largă soluții inovatoare, la nivel local sau regional, pentru a aborda provocările sociale.

    Inovarea socială are o importanță deosebită mai ales în contextul inițiativelor din domeniul incluziunii sociale și a combaterii sărăciei, având în vedere faptul că acestea vizează cu prioritate comunitățile marginalizate aflate în risc de sărăcie și excluziune socială.

    Exemple de teme de inovare socială care ar putea fi utilizate în cadrul acestui ghid al solicitantului – condiții specifice:

    • crearea și consolidarea de parteneriate relevante pentru sporirea relevanței pe piața muncii a învățământului profesional din domeniul agro-alimentar/învățamântului profesional/competențelor academice, dar și pentru identificarea unor soluții practice, viabile, inovative de îmbunătățire a ofertei de stagii de practică/învățământ la locul de muncă, bazate inclusiv pe valorificarea de bune practici la nivel național sau din alte State Membre;
    • metode inovative de implicare activă a partenerilor sociali din învățământul preuniversitar /universitar în dezvoltarea componenței practice a ofertelor curriculare;
    •  crearea de medii de practică în apropierea sau în interiorul unităților de învățământ, în parteneriat cu angajatori;
    • dezvoltarea de proiecte integrate cum ar fi laboratoare, ateliere, sere, la nivelul unităților de învățământ pentru dobândirea competențelor practice și de stimulare a resursei umane (maiștri, tutori de practică, mentori);
    • metode inovative de combatere a discriminării și prevenire a abandonului școlar, precum burse de practică, stimulente pentru achiziționarea materialelor/echipamentelor necesare în stagiul de practică, programe gratuite de transport, pentru elevii/studenții aflați în situații de risc;
    • valorificarea oportunităților locale în identificarea soluțiilor propuse;
    • activități și inițiative care vizează promovarea egalității de șanse, non discriminarea etc.

    Pentru proiectele care promovează metode inovative de implicare activă a partenerilor sociali în procesul de dezvoltare a ofertei de învățământ, cu accent pe componenta practică se acordă punctaj suplimentar.

    Cheltuielile aferente activităților privind crearea de medii de practică(cum ar fi laboratoare, ateliere, sere, la nivelul, în apropierea sau în interiorul unităților de învățământ), nu intră sub incidența ajutorului de minimis, aceste cheltuieli nu vizează subvenționarea locului de muncă.

    Solicitanții și/sau partenerii eligibili trebuie să evidențieze în formularul de aplicație dacă propunerea de proiect contribuie la inovarea socială, conform celor prezentate mai sus.

     

    [1] Definiție preluată de pe pagina de internet a Comisiei Europene: http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1022&langId=en


  • 1.3.4. Teme orizontale
  • În cadrul proiectului va trebui să evidențiați, în secțiunea relevantă din cadrul aplicației electronice, contribuția proiectului la temele orizontale stabilite prin POCU 2014-2020. Prin activitățile propuse în cadrul proiectului va trebui să asigurați contribuția la cel puțin una din temele orizontale de mai jos.

    • Dezvoltare durabilă

    Pentru atingerea obiectivelor stabilite prin Strategia Europa 2020, precum și prin Inițiativa privind locurile de muncă verzi, orientarea către o economie UE competitivă și cu emisii scăzute de carbon are implicații inclusiv din perspectiva formării profesionale inițiale a forței de muncă.

    Integrarea principiului dezvoltării durabile în cadrul proiectelor care converg la îndeplinirea Obiectivelor 6.13 și 6.14 ale POCU se va putea realiza prin: abordarea acestui principiu în cadrul campaniilor de informare și conștientizare derulate, includerea aspectelor privind dezvoltarea durabilă în cadrul stagiilor de învățare la locul de muncă, ateliere tematice, implementarea principiului în fiecare dintre etapele de derulare a proiectelor, utilizarea de procese, utilaje și echipamente de ultimă generație, aliniate celor mai noi tendințe ale industriei / domeniului abordat.

    Se recomandă o abordare integrată a principiului dezvoltării durabile în fiecare etapă a implementării proiectului.

    • Egalitatea de șanse și non-discriminarea

    Promovarea egalității de șanse, combaterea discriminării pe criterii de origine rasială sau etnică, religie sau credință, handicap, vârstă sau orientare sexuală și a dificultăților de acces de orice tip, precum și asigurarea accesului egal la serviciile de interes general sunt teme orizontale care contribuie la atingerea obiectivelor Strategiei Europa 2020. Toate acestea constituie elemente-cheie pentru elaborarea și implementarea proiectelor aferente Obiectivelor 6.13 și 6.14 ale POCU, în special în ceea ce privește selecția și recrutarea grupului țintă și derularea activităților cu acesta.

    O atenție deosebită se va acordă identificării nevoilor, selecției și recrutării grupului țintă și implicării grupului țintă în activitățile proiectului.

    Având în vedere identificarea dificultăților de acces și participare la formare profesională inițială în special în rândul persoanelor din mediul rural și al celor aparținând minorității roma, proiectele realizate în cadrul OS 6.14 ale POCU vor avea în vedere măsuri concrete de reducere/eliminare a acestor obstacole, incluzând: burse de practică, materiale și echipamente de practică, realizarea de spații de practică în apropierea liceelor/universităților, organizarea de programe gratuite de transport.

    • Utilizarea TIC și contribuția la dezvoltarea de competențe digitale

    Tehnologia influențează aproape fiecare aspect al vieții publice, private sau profesionale. Pentru fiecare persoană, consecința naturală a inovării tehnologice este cerința pentru noi tipuri de competențe. Cu toate acestea, dezvoltarea competențelor nu are un ritm la fel de accelerat precum evoluția tehnologiei, ceea ce creează adesea situații paradoxale: milioane de șomeri, în condițiile în care un număr mare de companii semnalează dificultăți în a recruta personal cu competențe TIC și, implicit, un număr mare de locuri de muncă vacante în acest domeniu. În plus, nevoia de competențe digitale există în aproape toate domeniile: tehnic, economic, medical, artă și arhitectură, etc. și continuă să se extindă. Prin urmare, fiecare persoană trebuie să dețină cel puțin competențe digitale de bază pentru a munci, a învăța și a participa activ în societate.

    Implementarea activităților subsecvente Obiectivului 6.14 al POCU trebuie să contribuie concret la dezvoltarea de competențe digitale pentru participanții la programele de formare profesională inițială, având în vedere că toate aceste programe includ module TIC, prin facilitarea accesului la echipamente/laboratoare TIC, cu o frecvență și durată suficiente pentru achiziția acestor competențe.

    Practica studenților cuprinși în OS 6.13 trebuie să includă oportuniți frecvente de utilizare a competențelor digitale dobândite în diverse contexte de învățare, punând accentul pe echipamente, programe software și aplicații folosite de către principalii angajatori de pe piața muncii.

    Acolo unde este cazul, atât pentru OS 6.13, cât și pentru OS 6.14, se va apela la utilizarea infrastructurii TIC (hardware și software) existentă sau dezvoltată prin alte tipuri de proiecte (ex. firme de exercițiu sau întreprinderi simulate, laboratoare TIC, etc.)

    Alături de efectele pozitive asupra nivelului și a calității competențelor, abilitarea pentru utilizarea TIC ar putea influența pozitiv, de asemenea, participarea ulterioară la învățarea pe tot parcursul vieții.


  • 1.3.5. Informare și publicitate
  • Activitatea de informare și publicitate este realizată în conformitate cu prevederile documentului Orientări privind accesarea finanțărilor în cadrul Programului Operațional Capital Uman 2014-2020, CAPITOLUL 9 „Informare și publicitate”, pagina 54.


  • 1.4. Tipuri de solicitanți şi parteneri eligibili în cadrul apelului
  • Tipuri de solicitanți şi parteneri eligibili în cadrul apelului

    • MENCS și structuri/agenții/organisme relevante, subordonate/coordonate de către acesta
    • Instituții de învățământ superior publice și private, acreditate
    • Angajatori (în calitate de parteneri de practică)
    • Asociații profesionale
    • Camere de comerț și industrie
    • ONG-uri
    • Furnizori publici și privați de orientare și consiliere profesională

    Pentru propunerile de proiecte care vizează învățarea la locul de muncă în sectorul agricol, industrie alimentară, silvic și agro-turism solicitanții și parteneri eligibili sunt:

    • Inspectorate Şcolare Judeţene (ca structuri în subordinea MENCS)
    • Instituții de învățământ superior publice și private, acreditate (care școlarizează pentru specializări din sectorul agro-alimentar)
    • Asociaţii profesionale din sectorul agroalimentar
    • Angajatori, în calitate de parteneri de practică:
    • Întreprinderi din sectorul agricol;
    • Întreprinderi mici din sectorul alimentar;
    • Societăți cooperative agricole;
    • Societăți agricole (Legea nr. 36/1991 privind societatile agricole si alte forme de asociere în agricultură);
    • Organizații de producători și grupuri de producători din domeniul agro-alimentar, cu personalitate juridică, constituite în baza legislației naționale;
    • Fermieri, cu exceptia persoanelor fizice neautorizate
    • ONG, în calitate de parteneri de practică, respectiv:
    • Asociații agricole
    • Forme asociative de proprietate asupra terenurilor cu vegetaţie forestieră, composesorate, obşti şi alte forme asociative - Legea nr.1 din 11 ianuarie 2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere care dețin terenuri agricole, păşuni şi fâneţe.

    Parteneriatul transnațional este eligibil. Partenerii transnaționali vor îndeplini condițiile prevăzute în secțiunea 4.1.2. Reguli generale privind partenerii în cadrul cererilor de finanţare nerambursabilă prin POCU din documentul „Orientări privind accesarea finanțărilor în cadrul Programului Operațional Capital Uman 2014-2020”.

    Partenerii transnaţionali sunt entități cu personalitate juridică din statele membre ale Uniunii Europene excluzând România (cu excepția echivalentului Persoanelor Fizice Autorizate sau alte entităţi similare – angajați pe cont propriu, întreprinderi individuale, etc.), legal constituite în ţara de origine, care desfăşoară activităţi relevante în cadrul proiectului şi au în obiectul de activitate/statut şi activitatea/activităţile din cadrul proiectului pentru care au rol de parteneri.

    Pentru a fi eligibili, solicitanții trebuie să îndeplinească următoarele condiții:

    Condițiile privind capacitatea operațională și financiară stipulate în documentul „Orientări privind accesarea finanțărilor în cadrul Programului Operațional Capital Uman 2014-2020”.

    Cererile de finanțare se vor depune, obligatoriu, în parteneriat. Entitățile care au calitatea de Parteneri trebuie să fie implicate în cel puțin unul dintre tipurile de activități adresate direct grupului țintă.

    În procesul de contractare, solicitanții ale căror proiecte au fost aprobate spre finanțare trebuie să facă dovada încheierii unor acorduri prealabile cu unitățile de învățământ secundar din cadrul cărora vor recruta grupul țintă.


  • 1.6. Grupul țintă al proiectului
  • În cadrul prezentei cereri de propuneri de proiecte, grupul țintă este format din:

    1. Elevi (ISCED 2 – 3, nivel de calificare 3 - 4)
    2. Elevi (ISCED 4, nivel de calificare 5, înmatriculați în școlile post-liceale/ de maiștri organizate la nivelul unităților de învățământ)
    3. Studenți (ISCED 5 – 7)

    Atenție! Valoarea numerică a grupului țintă pentru un proiect determină valoarea maximă a bugetului posibil pentru cererea de finanțare, conform indicațiilor de la secțiunea 2.3. Eligibilitatea cheltuielilor.

    Exemple:

    • Un proiect care vizează un grup țintă de 100 de elevi, va avea un buget de maximum 150.000,00 Euro (100 elevi ´ 1.500 Euro cost mediu/ elev)
    • Un proiect care vizează un grup țintă de 200 de studenți, va avea un buget de maximum 400.000,00 Euro (200 elevi ´ 2.000 Euro cost mediu/ student)
    • Un proiect care vizează un grup țintă de 160 de persoane (dintre care 100 elevi și 60 studenți),  va avea un buget de maximum 170.000,00 Euro (100 elevi ´ 1.500 Euro cost mediu/ elev + 60 studenți ´ 2.000 Euro cost mediu/student).

    În vederea justificării cererii de finanțare, cât și ca măsură de evitare a dublei finanțări, cererile de finanțare vor trebui să includă cel puțin următoarele tipuri de informații referitoare la persoanele din grupul țintă: numărul elevilor, mediul de rezidență, calificările și nivelurile de calificare pentru care se realizează pregătirea, durata pregătirii.

    Cererile de finanțare corelate Obiectivelor 6.13 și 6.14 trebuie să vizeze grupuri țintă cu domiciliul/rezidența în regiunile mai puțin dezvoltate ale României: Nord-Est, Sud-Est, Sud Muntenia, Sud-Vest Oltenia, Vest, Nord-Vest și Centru.

    Atât în etapa de elaborare a cererii de finanțare, cât și în implementarea proiectului, Solicitantul trebuie să aibă în vedere aplicarea principiilor orizontale și temele secundare FSE la selectarea grupului țintă și derularea activităților cu acesta.


  • 1.8. Alocarea financiară stabilită pentru apelul de proiecte
  • Sursa de co-finanțare europeană nerambursabilă pentru actualul apel o reprezintă Fondul Social European. Întreaga alocare financiară este orientată către persoane rezidente în regiuni mai puțin dezvoltate.

    Suma alocată prezentului apel este de 47.883.851,14 €, astfel:

    Obiectiv

    Grup țintă

    Alocare orientativă

    6.13

    Studenți

    19.209.063,11 €

    16.327.703,64 € (85%) Fondul Social European

    2.881.359,47 € (15%)

    co-finanțarea publică națională

    6.14

    Elevi,

    cu accent pe sectorul agroalimentar

    28.674.788,03 €

    24.373.569,82 € (85%)

    Fondul Social European

    4.301.218,20 € (15%)

    co-finanțarea publică națională

                         Total

    47.883.851,14 €

     

    Pentru propunerile de proiecte care vizează învățarea la locul de muncă în sectorul agro-alimentar,alocarea financiară este de aproximativ 24.373.569,82 euro din totalul alocării pentru acest apel de proiecte, fiind vizate programele de învățare la locul de muncă la potenţiali angajatori din sectorul agricol (pentru calificări din agronomie, zootehnie, horticultură, piscicultură, veterinar și cel al industriei alimentare, silvic, agro-turism).


  • 1.9. Valoarea minimă şi maximă a proiectului
  • .


  • CAPITOLUL 2. Reguli pentru acordarea finanțării
  • -
  • 2.3 Eligibilitatea cheltuielilor
  • Se va avea în vedere capitolul relevant din Orientări privind accesarea finanțărilor în cadrul POCU 2014-2020.

    ATENŢIE:  Bugetul  proiectului dumneavoastră va fi exprimat DOAR în lei.

    Categorie grup țintă

    Cost / participant

    1. Elevi (ISCED 2 – 3, nivel de calificare 3 - 4)
    2. Elevi (ISCED 4, nivel de calificare 5, înmatriculați în școlile post-liceale/ de maiștri organizate la nivelul unităților de învățământ)

     

    1.500,00 € / elev

    1. Studenți (ISCED 5 – 7)

     

    2.000 € / student

     

    Costurile indicate în tabelul de mai sus pot fi adaptate, în funcție de nevoile specifice ale grupului țintă, în sensul creșterii lor în cazul persoanelor a căror participare la operațiuni generează cheltuieli mai mari decât media (de exemplu persoane din comunități dezavantajate, persoane cu cerințe educaționale speciale, etc.), respectiv al diminuării lor în cazul persoanelor care ar putea avea acces facil la derularea operațiunilor (de exemplu persoanele pentru care nu este necesară decontarea cheltuielilor de transport/cazare). Indiferent de alocarea financiară/participant utilizată, costurile medii la nivel de proiect vor trebui să se încadreze în limitele indicate în tabelul de mai sus.


    Atenție! În cazul cadrelor didactice coordonatori de practică, se va avea în vedere că bugetul alocat în cadrul proiectului nu poate dubla finanțarea de la bugetul de stat, pentru remunerarea activității acestora care corespunde orelor incluse în norma didactică.


  • 2.3.1 Cheltuielile eligibile
  • Cheltuieli directe

    Cheltuielile eligibile directe reprezintă cheltuieli care pot fi atribuite unei anumite activități individuale din cadrul proiectului şi pentru care este demonstrată legătura cu activitatea/ sub activitatea în cauză

     

    Categorie MySMIS

    Subcategorie MySMIS

    Subcategoria (descrierea cheltuielii) conține:

    Cheltuielile eligibile directe  care nu intră sub incidența ajutorului de minimis

    Cheltuieli aferente managementului de proiect

    Cheltuieli salariale directe aferente management de proiect

    • Salarii

    Cheltuieli salariale

    Cheltuieli salariale cu personalul implicat in implementarea proiectului (în derularea activităților, altele decât management de proiect)

    • Salarii

    Contribuții sociale aferente cheltuielilor salariale şi cheltuielilor asimilate acestora (contribuții angajați şi angajator)

    • Contribuții sociale aferente cheltuielilor salariale şi cheltuielilor asimilate acestora (contribuții angajați şi angajatori)

    Cheltuieli cu deplasarea

    Cheltuieli cu deplasarea pentru personal propriu și experți implicați in implementarea proiectului

    • Cheltuieli pentru cazare
    • Cheltuieli cu diurna personalului propriu
    • Cheltuieli pentru transportul persoanelor (inclusiv transportul efectuat cu mijloacele de transport în comun sau taxi,  gară, autogară sau port şi locul delegării ori locul de cazare, precum şi transportul efectuat pe distanta dintre locul de cazare şi locul delegării)
    • Taxe şi asigurări de călătorie și asigurări medicale aferente deplasării

    Cheltuieli cu deplasarea pentru participanți - grup țintă

    • Cheltuieli pentru cazare
    • Cheltuieli pentru transportul persoanelor (inclusiv transportul efectuat cu mijloacele de transport în comun sau taxi, gară, autogară sau port şi locul delegării ori locul de cazare, precum şi transportul efectuat pe distanta dintre locul de cazare şi locul delegării)
    • Taxe şi asigurări de călătorie și asigurări medicale aferente deplasării

    Cheltuieli cu servicii

    Cheltuieli pentru consultanță și expertiză

    • Cheltuieli aferente diverselor achiziții de servicii specializate, pentru care beneficiarul nu are expertiza necesară (de exemplu consultanță juridică necesară implementării activităților proiectului, formare profesională, consiliere profesională, consultanță antreprenorială, servicii medicale aferente grupului țintă în vederea participării la programele de formare profesională etc.)

    Cheltuieli cu servicii pentru organizarea de evenimente și cursuri de formare

    • Servicii de transport de materiale şi echipamente
    • Pachete complete conținând transport, cazarea şi/sau hrana participanților/ personalului propriu
    • Organizarea de evenimente
    • Editarea şi tipărirea de materiale pentru sesiuni de instruire/formare

    Cheltuieli cu taxe/ abonamente/ cotizații/ acorduri/ autorizații necesare pentru implementarea proiectului:

    Cheltuieli cu taxe/abonamente/cotizații/acorduri/ autorizații necesare pentru implementarea proiectului

    • Achiziționare de publicații, cărți, reviste de specialitate, materiale educaționale relevante pentru operațiune, în format tipărit, audio şi/ sau electronic
    • Taxe de eliberare a certificatelor de calificare/ absolvire                               
    • Taxe de participare la programe de formare/ educație                             
    • Taxe eliberare documente de stare civilă, documente de identitate etc.
    • Taxe notariale
    • cheltuielile aferente garanțiilor oferite de bănci sau alte instituții financiare

    Cheltuieli cu achiziția de active fixe corporale (altele decât terenuri și imobile), obiecte de inventar, materii prime și materiale, inclusiv materiale consumabile

    Cheltuieli cu achiziția de materii prime, materiale consumabile și alte produse similare necesare proiectului

    • Materiale consumabile
    • Cheltuieli cu materii prime și materiale necesare derulării cursurilor practice
    • Materiale direct atribuibile susținerii activităților de educație și formare
    • Papetărie
    • Cheltuieli cu materialele auxiliare
    • Cheltuieli cu materialele pentru ambalat
    • Cheltuieli cu alte materiale consumabile
    • Multiplicare

    Cheltuieli cu hrana

    Cheltuieli cu hrana

    • Cheltuieli cu hrana pentru participanți (grup țintă)

    Cheltuieli cu închirierea, altele decât cele prevăzute la cheltuielile generale de administrație

    Cheltuieli cu închirierea, altele decât cele prevăzute la cheltuielile generale de administrație

    • Închiriere spații pentru desfășurarea diverselor activități ale operațiunii
    • Închiriere echipamente
    • Închiriere vehicule
    • Închiriere diverse bunuri

    Cheltuieli de leasing

    Cheltuieli de leasing  fără achiziție (leasing operațional)

    • Rate de leasing (operațional) plătite de utilizatorul de leasing pentru:
      • Echipamente
      • Vehicule
      • Diverse bunuri mobile şi imobile

    Cheltuieli cu subvenții/burse/premii

    Subvenții

    • Subvenții (ajutoare, premii) acordate pentru copii și elevi, inclusiv ca măsuri de acompaniere
    • Subvenții (ajutoare, premii) pentru persoane aparținând grupurilor vulnerabile
    • Subvenții (ajutoare, premii) pentru cursanți pe perioada derulării cursurilor
    • Subvenții (ajutoare, premii) pentru servicii sociale de îngrijire pentru persoanele dependente (bătrâni, copii, persoane cu dizabilități)

    Burse

    • Burse sociale

    Premii

    • Premii în cadrul unor concursuri

    Cheltuieli de tip FEDR

    Cheltuieli de tip FEDR

    • Construcții
    • Reabilitare/modernizare/compartimentare/amenajare clădiri/spații interioare, inclusiv accesibilizarea clădirilor/inclusive a spațiilor interioare pentru personae cu dizabilități(de exemplu toalete accesiblizate).
    • Renovări/igienizări/mici reamenajări/extinderi de spații necesare pentru desfășurarea propice a activităților educaționale.
    • Instalații tehnice
    • Echipamente tehnologice (mașini, utilaje şi instalații de lucru)
    • Utilaje şi echipamente tehnologice şi funcționale
    • Alte echipamente:
      • Echipamente de calcul şi echipamente periferice de calcul
      • Cablare rețea internă
      • Achiziționare şi instalare de sisteme şi echipamente pentru persoane cu dizabilități
      • Mobilier, birotică, echipamente de protecție a valorilor umane şi material
    • Obținerea acordului de mediu
    • Obținerea avizelor sanitare de funcționare
    • Cheltuieli pentru asigurarea utilităților şi/sau reabilitarea şi modernizarea utilităților:
      • Alimentare cu apă, canalizare;
      • Alimentare cu gaze naturale;
      • Agent termic;
      • Căi de acces;
      • Facilități de acces pentru persoane cu dizabilități;
    • Energie electrică.

    Cheltuieli directe

    Cheltuielile eligibile directe reprezintă cheltuieli care pot fi atribuite unei anumite activități individuale din cadrul proiectului şi pentru care este demonstrată legătura cu activitatea în cauză

    Cheltuieli indirecte

    Cheltuielile eligibile indirecte reprezintă cheltuielile efectuate pentru funcționarea de ansamblu a proiectului şi nu pot fi atribuite direct unei anumite activități.

     

    Categorie MySMIS

    Subcategorie MySMIS

    Subcategoria (descrierea cheltuielii) conține:

    Cheltuieli eligibile indirecte care nu intră sub incidența ajutorului de minimis

     

    Cheltuieli indirecte – rată forfetară

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Cheltuieli indirecte

     

     

     

     

    • Salarii aferente experților suport pentru activitatea managerului de proiect
    • Salarii aferente personalului administrativ și auxiliar
    • Contribuții sociale aferente cheltuielilor salariale şi cheltuielilor asimilate acestora (contribuții angajați şi angajatori).
    • Chirie sediu administrativ al proiectului
    • Plata serviciilor pentru medicina muncii, prevenirea şi stingerea incendiilor, sănătatea şi securitatea în muncă pentru personalul propriu
    • Utilități:

                a) apă şi canalizare

                b) servicii de salubrizare

                c) energie electrică

                 d) energie termică şi/sau gaze naturale

                e) telefoane, fax, internet, acces la baze de date

                f) servicii poștale şi/sau servicii curierat

    • Servicii de administrare a clădirilor:

                a) întreținerea curentă

                b) asigurarea securității clădirilor

                c) salubrizare şi igienizare

    • Servicii de întreținere şi reparare echipamente şi mijloace de transport:

                a) întreținere echipamente

                b) reparații echipamente

                c) întreținere mijloace de transport

                d) reparații mijloace de transport

    • Amortizare active
    • Conectare la rețele informatice
    • Arhivare documente
    • Cheltuieli aferente procedurilor de achiziție
    • Multiplicare, cu excepția materialelor de informare şi publicitate
    • cheltuielile aferente garanțiilor oferite de bănci sau alte instituții financiare
    • taxe notariale
    • abonamente la publicații de specialitate
    • Cheltuieli financiare şi juridice (notariale):
      • prime de asigurare bunuri (mobile şi imobile)
      • asigurarea medicală pentru călătoriile în străinătate,
      • prime de asigurare obligatorie auto (excluzând asigurarea CASCO)
      • d) cheltuieli aferente deschiderii, gestionării şi operării contului/conturilor bancare al/ale proiectului

    Materiale consumabile:

                a) cheltuieli cu materialele auxiliare

                b) cheltuieli cu materialele pentru ambalat

                c) cheltuieli cu alte materiale consumabile

    • producția materialelor publicitare şi de informare
    • tipărirea/multiplicarea materialelor publicitare şi de informare
    • difuzarea materialelor publicitare şi de informare
    • dezvoltare/adaptare pagini web
    • închirierea de spațiu publicitar
    • alte activități de informare şi publicitate

    Lista cheltuielilor indirecte aferente proiectului este indicativă; solicitantul nu trebuie să fundamenteze cheltuielile indirecte în bugetul proiectului, aceste cheltuieli fiind stabilite ca rată forfetară de 15% din costurile directe eligibile cu personalul care nu fac obiectul subcontractării (prin aplicarea articolului 68 alineatul (1) litera (b) din Regulamentul (UE) nr. 1303/2013). Pe parcursul implementării proiectului nu vi se vor solicita documente suport pentru justificarea cheltuielilor indirecte efectuate în cadrul proiectului, ci doar cu privire la costurile directe eligibile cu personalul care nu fac obiectul subcontractării.


  • CAPITOLUL 3. Completarea cererii de finanțare
  • Se va avea în vedere capitolul relevant din Orientări privind accesarea finanțărilor în cadrul POCU 2014-2020


  • CAPITOLUL 4. Procesul de evaluare și selecție
  • -
  • 4.1. Descriere generală
  • Se va avea în vedere capitolul relevant din Orientări privind accesarea finanțărilor în cadrul POCU 2014-2020


  • 4.2. Depunerea și soluționarea contestațiilor
  • Se va avea în vedere capitolul relevant din Orientări privind accesarea finanțărilor în cadrul POCU 2014-2020


  • CAPITOLUL 5. Contractarea proiectelor – descrierea procesului
  • Se va avea în vedere capitolul relevant din Orientări privind accesarea finanțărilor în cadrul POCU 2014-2020


  • 1.2. Tipul apelului de proiecte și perioada de depunere a propunerilor de proiecte
  • Cererea de propuneri de proiecte este un apel de tip competitiv, cu termen limită de depunere.

    SISTEMUL INFORMATIC MySMIS 2014 VA FI DESCHIS ÎN DATA DE 13.10.2016 ORA 15.00 ŞI SE VA ÎNCHIDE ÎN DATA DE 09.12.2016, ORA 16.00.

    Perioada de implementare a proiectului este cuprinsă între minimum 9 luni şi maximum 24 de luni.

    Calendarul de desfășurare al activităților va fi corelat cu calendarul anului școlar (stabilit anual, la nivel național și aprobat prin ordin al ministrului educației naționale și cercetării științifice) și cel al desfășurării programelor de învățare la locul de muncă (stabilit la nivelul unităților de învățământ, după consultarea cu partenerii de practică).


  • 1.5. Durata de implementare a proiectului
  • Perioada de implementare a proiectului este cuprinsă între minimum 9 luni şi maximum de 24 de luni. Cererile de finanțare care nu vor vor respecta aceste condiții vor fi respinse.

    Calendarul de desfășurare al activităților va fi corelat cu calendarul anului școlar (stabilit anual, la nivel național și aprobat prin ordin al ministrului educației naționale și cercetării științifice) și cel al desfășurării programelor de învățare la locul de muncă (stabilit la nivelul unităților de învățământ, după consultarea cu partenerii de practică).


  • 1.7. Indicatorii aplicabili proiectului
  • Conform Regulamentului (UE) nr. 1304/2013, „Participanți” sunt persoanele care beneficiază în mod direct de o intervenție din FSE/ILMT, care pot fi identificate și cărora li se pot solicita caracteristicile, și pentru care sunt angajate cheltuieli specifice. Alte persoane nu vor fi clasificate ca participanți.

    Toate datele aferente indicatorilor privind participanții trebuie defalcate în funcție de gen.

    Solicitantul va putea selecta dintr-o listă predefinită în aplicația informatică indicatorii aferenți cererii de propuneri de proiecte. Este foarte important ca, la stabilirea țintelor pentru indicatorii de proiect, să se aibă în vedere definirea indicatorilor din Ghidul Indicatorilor POCU 2014-2020(http://www.fonduri-ue.ro/images/files/programe/CU/POCU-2014/29.02/Anexa.9.indicatori.pocu.pdf).

     

     

    Indicatori de realizare

     

    Cod

    Denumire indicator

    4S129

    Persoane (cursanți, studenți) care beneficiază de sprijin pentru tranziția de la școală la viața activă, din care:

    • Studenți aparținând minorității roma
    • Studenți din mediul rural
    • Studenți netradiționali
    • Studenți cu cerințe educaționale speciale

    Ținta POCU pentru anul 2023: 19.209 studenţi/cursanţi

     

    4S131

    Persoane care beneficiază de sprijin pentru participarea la programe de educație/FP, din care:

    •  Elevi,

    din care: - elevi aparținând minorității roma

    - elevi din mediul rural

     

    Ținta POCU pentru anul 2023: 16.266 elevi

     

     

    Indicatori de rezultat comuni

    Cod

    Denumire indicator

    Valoare minimă de îndeplinit

    4.S.115

    Cursanți/ studenți care dobândesc o calificare la încetarea calității de participant, din care:

    • Studenți aparținând minorității roma
    • Studenți din mediul rural
    • Studenți netradiționali

    Cel puțin 72% dintre persoanele cuantificate la indicatorul 4S129

    Ținta POCU pentru anul 2023: 13.830 studenţi/cursanţi

    4.S.116

    Cursanți/ studenți care își găsesc un loc de muncă la încetarea calității de participant, din care:

    • Studenți aparținând minorității roma
    • Studenți din mediul rural
    • Studenți netradiționali
    • Studenţi cu cerinţe educaţionale speciale

    Cel puțin 44% dintre persoanele cuantificate la indicatorul 4S129

    Ținta POCU pentru anul 2023: 8.589 studenţi/cursanţi

    4.S.117

    Cursanți/ studenți care urmează studii/cursuri de formare la încetarea calității de participant, din care:

    • Studenți aparținând minorității roma
    • Studenți din mediul rural
    • Studenți netradiționali
    • Studenţi cu cerinţe educaţionale speciale

    Cel puțin 9% dintre persoanele cuantificate la indicatorul 4S129

    Ținta POCU pentru anul 2023: 1.718 studenți/cursanți

    4.S.120

    Persoane certificate la încetarea calității de participant, din care:

    • Elevi

    Din care: - elevi aparținând minorității roma

    - elevi din mediul rural

    Cel puțin 60% dintre persoanele cuantificate la indicatorul 4S131

    Ținta POCU pentru anul 2023: 9.759 elevi

    4.S.121

    Persoane care își găsesc un loc de muncă la încetarea calității de participant, din care:

    • Elevi

    Din care: - elevi aparținând minorității roma

                     - elevi din mediul rural

    Cel puțin 50% dintre persoanele cuantificate la indicatorul 4S131

    Ținta POCU pentru anul 2023: 8.133 elevi

    4.S.122

    Persoane care urmează studii/cursuri de formare la încetarea calității de participant, din care:

    • Elevi

    Din care: - elevi aparținând minorității roma

                      - elevi din mediul rural

    Cel puțin 10% dintre persoanele cuantificate la indicatorul 4S131

    Ținta POCU pentru anul 2023: 1.627 elevi

     

     

    În cadrul cererilor de finanțare, țintele aferente indicatorilor de rezultat vor avea valori numerice și se vor stabili în funcție de țintele asumate pentru indicatorii de realizare.

    Vă rugăm să aveți în vedere că acești indicatori sunt obligatorii. Valoarea țintelor asumate pentru indicatorii de realizare se va stabili în funcție de plafoanele aplicabile, indicate la secțiunea 2.3 Eligibilitatea Cheltuielilor ca și alocare financiară/persoană, precum și de valoarea maximă eligibilă acceptată pentru bugetul proiectului.

    Solicitantul va putea selecta dintr-o listă predefinită în aplicația informatică indicatorii aferenți cererii de propuneri de proiecte și va completa ținte pentru acei indicatori pentru care se solicită acest lucru, așa cum i se va semnala și în sistemul informatic.


  • 1.9.1 Valoarea proiectelor
  • Bugetul alocat unei cereri de finanțare va fi cuprins între echivalentul în lei a minimum 75.000 € și maximum 500.000 €.

    Pe parcursul implementării proiectului, cheltuielile considerate neeligibile, dar necesare derulării proiectului vor fi suportate de către beneficiar.

    Valoarea totală a proiectului nu poate depăsi 500.000 euro, sumă calculată la cursul Inforeuro din luna octombrie 2016, respectiv 1 euro=4.4530 LEI.


  • 1.9.2 Cofinanțarea națională
  • Contribuția eligibilă minimă a solicitantului reprezintă procentul din valoarea totală eligibilă a proiectului propus, care va fi suportat de solicitant, conform cerințelor prevăzute în documentul Orientări privind accesarea finanțărilor în cadrul Programului Operațional Capital Uman 2014-2020 (http://www.fonduri-ue.ro/images/files/programe/CU/POCU).

     

    Regiune mai puțin dezvoltată – Exemplu de calcul al cheltuielilor

    Valoarea totala a proiectului

    550,000.00

    Mod de calcul

    Valoarea totală eligibilă gestionata de parteneriat

    Total

     

    Valoarea totala eligibilă

    500,000.00

    S

    50%

    P1

    20%

    P2

    30%

    100%

     

    Cofinațare UE

    425,000.00

     

    250,000.00

    100,000.00

    150,000.00

    500,000.00

     

    Cofinanțarea națională (cofinanțarea publică + confinanțarea proprie)

    75,000.00

     

     
     
     
     

    S= MEN

    15%

     

    P1=Angajator

    5%

     

    P2=Angajator

    5%

     

    Cofinantare UE

    425,000.00

    Asistenta financiara nerambursabila solicitata de parteneriat

     

    S

    50%

    P1

    20%

    P2

    30%

    100%

     

    212,500.00

    85,000.00

    127,500.00

    425,000.00

     

    Regiuni mai putin dezvoltate

    425,000.00

    Valoare eligibila*85%

    212,500.00

    85,000.00

    127,500.00

    425,000.00

     

    Cofinanțarea națională (cofinanțarea publică + confinanțarea proprie)

    75,000.00

     

    Cofinantare proprie/ membru al parteneriatului

    Cofinantare nationala

    Total Cofinantare Nationala

     

    S= MEN

    P1= Angajator

    P2=Angajator

    Total cofinantare  proprie

    Cofinantare publica (bugetul de stat)

     

    15%

    5%

    5%

     

    37,500.00

    5,000.00

    7,500.00

    50,000.00

    25,000.00

    75,000.00

     

    Regiuni mai putin dezvoltate

    75,000.00

    Valoare eligibila*15%

     

     

     

     

     

     

     

     

  • 1.10 Regiunea/ regiunile de dezvoltare vizate de apel
  • Cererile de finanțare corelate Obiectivelor 6.13 și 6.14 trebuie să vizeze grupuri țintă cu domiciliul/rezidența în regiunile mai puțin dezvoltate ale României: Nord-Est, Sud-Est, Sud Muntenia, Sud-Vest Oltenia, Vest, Nord-Vest și Centru.