Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) a început, la 1 iunie, procesul de emitere, distribuire și încărcare a voucherelor sociale oferite prin programul guvernamental „Sprijin pentru România”.
Peste 2,5 milioane de români, aflați în situații de deprivare materială sau risc de sărăcie, vor primi aceste ajutoare în valoare de 250 lei la 2 luni.
Distribuirea cardurilor pentru încasarea ajutoarelor a început mai devreme decât prevedea calendarul inițial. Astfel, primele carduri au ajuns la cei care au nevoie de acest sprijin în data de 10 iunie.
Cardurile pentru încasarea ajutoarelor
Calendar (Când ajung ajutoarele la beneficiari)
Încărcarea voucherelor se va face după ce se încheie procesul de distribuire, așa că, ajutoarele aferente tranșei I vor ajunge la beneficiari în perioada 20.06.2022-24.06.2022. Conform calendarului, etapele sunt următoarele:
Emitere | Distribuire | Încărcare |
TRANȘA I: iunie-iulie 2022 | ||
Săptămâna I: | ||
Transmiterea listei de beneficiari de către MMSS și verificarea de către ANAF |
Permanent, în funcție de lista actualizată a beneficiarilor | Conform graficului |
06.06.2022-10.06.2022 | 13.06.2022-17.06.2022 | 20.06.2022 – 24.06.2022 |
Săptămâna II: | ||
13.06.2022-17.06.2022 | 20.06.2022-24.06.2022 | 27.06.2022-01.07.2022 |
Săptămâna III: | ||
20.06.2022-24.06.2022 | 27.06.2022-01.07.2022 | 04.07.2022-08.07.2022 |
Săptămâna IV: | ||
27.06.2022-01.07.2022 | 04.07.2022-08.07.2022 | 11.07.2022-15.07.2022 |
TRANȘA II: august-septembrie 2022 | ||
Actualizarea listelor de beneficiari de către MMSS și verificarea de către ANAF |
Permanent, în funcție de lista actualizată a beneficiarilor | 29.08.2022 – 02.09.2022 |
TRANȘA IV: decembrie-ianuarie 2023 | ||
Actualizarea listelor de beneficiari de către MMSS și verificarea de către ANAF |
Permanent în funcție de lista actualizată a beneficiarilor | 12.12.2022-16.12.2022 |
Pentru a veni în ajutorul beneficiarilor, MIPE răspunde celor mai frecvente întrebări adresate pe tema voucherelelor sociale:
1. Cât timp va fi oferit acest sprijin?
Voucherele se vor acorda o dată la două luni, până la finalul anului.
2. Trebuie să depun vreo cerere pentru a primi cardul?
Nu. Dacă vă numărați printre persoanele eligibile, așa cum sunt stabilite de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale (MMSS), cardul va fi livrat către dumneavoastră de către angajații Poștei Române, fără să fie nevoie să demarați dumneavoastră vreo procedură în acest sens. În cazul în care îndepliniți criteriile pentru a fi printre beneficiarii eligibili, dar până la finalul perioadei în care se alocă tranșa I nu veți intra în posesia cardului, vă rugăm să vă adresați celui mai apropiat oficiu poștal, de unde veți primi îndrumări.
3. Unde găsesc instrucțiuni despre folosirea cardului?
Cardurile vor fi însoțite de scrisori care conțin instrucțiuni de utilizare (inclusiv codul PIN), detalii despre operatorii economici parteneri și un număr de telefon pentru cazurile în care întâmpinați probleme.
Emitenților de carduri le-au fost alocate județele astfel:
- Sodexo: Bihor, Bistrița Năsăud, Caraș-Severin, Cluj, Maramureș, Satu Mare, Sălaj, Alba, Brașov, Covasna, Harghita, Mureș, Sibiu, Arad, Călărași, Hunedoara, Timiș
- UP Romania: Brăila, Buzău, Constanța, Galați, Tulcea, Vrancea, București, Ilfov, Dolj, Gorj, Mehedinți, Olt, Vâlcea
- Edenred: Bacău, Botoșani, Iași, Neamț, Suceava, Vaslui, Argeș, Călărași, Dâmbovița, Giurgiu, Ialomița, Prahova, Teleorman
Numerele de telefon oficiale la care puteți suna în cazul în care întâmpinați probleme în utilizarea cardurilor sunt următoarele:
Edenred: 021 301 33 03
Sodexo: 021 204 46 64
UP România: 0374 66 22 73
4. În ce magazine pot fi folosite cardurile?
Lista cu magazinele în care poți plăti cu aceste carduri este:
Rețea afiliere Sodexo – actualizare octombrie 2023
Rețea afiliere UP Romania – actualizare octombrie 2023
Rețea afiliere Edenred – actualizare octombrie 2023
5. Cum pot plăti cu cardul?
Cardul permite plăți contactless, încă de la prima tranzacție, prin apropierea sa de terminalul POS.
6. Pot retrage numerar de pe carduri?
Nu puteți retrage numerar de pe carduri, ele pot fi utilizate doar pentru achiziționarea de produse alimentare/mese calde de la operatorii economici parteneri.
7. Cât timp sunt valabile sumele?
Sumele disponibile pe card sunt valabile 12 luni de la data încărcării lor.
8. Cine sunt cei peste 2,5 de beneficiari care primesc tichete sociale?
a) Pensionarii din sistemul public de pensii, pensionarii aflați în evidența caselor de pensii sectoriale și beneficiarii de drepturi prevăzute de legi cu caracter special, plătite de casele teritoriale de pensii/casele de pensii sectoriale, ale căror venituri nete lunare proprii sunt mai mici sau egale cu 1.500 lei;
b) Persoanele încadrate în grad de handicap grav, accentuat sau mediu, ale căror venituri nete lunare proprii sunt mai mici sau egale cu 1.500 lei;
c) Familiile cu cel puțin 2 copii în întreținere, ale căror venituri nete lunare pe membru de familie sunt mai mici sau egale cu 600 lei;
d) Familiile monoparentale ale căror venituri nete lunare pe membru de familie sunt mai mici sau egale cu 600 lei;
e) Familiile care au stabilit dreptul la ajutorul social în condițiile Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările și completările ulterioare;
f) Persoanele fără adăpost, așa cum acestea sunt reglementate potrivit prevederilor legale în vigoare.
9. Ce fac dacă, deși inițial nu mă număram printre persoanele eligibile, devin în următoarele luni?
Ministerul Muncii și Solidarității Sociale va actualiza lunar, înainte de fiecare alimentare a tichetului social pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde, listele cu beneficiari, pentru a verifica eventuale modificări intervenite față de listele anterioare. Pentru beneficiarii nou introduși în program vor fi eliberate noi suporturi electronice. De asemenea, verificarea condițiilor de venit pentru beneficiarii incluși în categoriile a)-d), se face exclusiv de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF).
10. Pot să înstrăinez cardul pe care îl primesc?
Nu. Sunt interzise și se sancționează conform legii:
a) utilizarea de către beneficiari a tichetelor sociale în alt scop decât achiziționarea de produse alimentare și mese calde;
b) solicitarea de către beneficiari și/sau furnizarea de numerar în schimbul tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde sau pentru fracțiuni din acestea;
c) refuzul nejustificat al unităților afiliate de a accepta tichete sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde. Refuzul este justificat dacă există o suspiciune rezonabilă privind autenticitatea tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde sau identitatea dintre titularul tichetelor sociale pe suport electronic pentru mese calde și destinatarul final al acestora;
d) comercializarea tichetelor sociale; Cardurile pot fi folosite doar de către beneficiari. În cazuri excepționale, în care beneficiarul nu se poate deplasa la operatorii economici pentru a utiliza ajutorul, atunci poate încredința tichetele unei persoane apropiate, dar doar împreună cu actul de identitate.
end faq
Legislația privind Acordarea voucherelor sociale este reglementată de OUG nr. 63/2022
Pentru detalii suplimentare ne puteți contacta la numerele de telefon 0372.838634, 0372.838633 sau prin e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea..